Thursday, June 28, 2012

Kitakah isteri yang dicari?

salam sume~

terjumpe blog akak nie..best jgk cara die menulis tp sy paling suke artikel nie..membuatkan kita berfikir jap sal rumah tangga n yg sewaktu dgnnya..



Dari pengalaman hidup melihat sikap dan karakter lelaki yang berada di sekeliling, maka insan yang bernama perempuan sering memerhati dan akhirnya mempelajari apakah ciri-ciri yang baik pada seorang suami.

Bukan lelaki sahaja yang bisa tidak tentu arah bila melihat perempuan solehah idamannya, bahkan yang bernama perempuan itu juga bisa bergetar hatinya melihat lelaki yang soleh. Hingga tersemat di sudut hatinya, berdoa dan meminta pada ALLAH agar dipilih oleh lelaki soleh itu..

Betul tak saudara-saudara perempuanku… :P

[Ya, bukan semua.. sebahagian perempuan tidak terusik hati pun dengan kebaikan dan kesolehan lelaki…]

Idealnya, semua yang memiliki hati perempuan inginkan bakal suami yang baik, bertanggungjawab, peramah, penyayang, beriman, beramal soleh, berilmu…

Ada yang inginkan yang kaya dan hensem..yang penuh sifat kelelakian.

Ada yang inginkan yang sekufu dan ‘sekepala’…

Ada yang inginkan sama-sama aktif dalam jemaah dan dakwah. Sama-sama bersemangat dalam kerja-kerja sosial dan kebaikan.

Namun, apakah realiti yang sering berlaku…?
Bila suami baik…

“ Abang ni baik sangatlah.. kalau ya pun nak buat baik, agak-agaklah sikit…” luah si isteri tidak puas hati si suami membeli kereta baru untuk ibu dan ayah mertua. Apatah lagi, suami tidak melayan permintaan isteri untuk bercuti ke negara empat musim. Sedangkan kereta itu untuk mengganti kereta lama yang telah terlalu uzur.

Bila suami bertanggungjawab…

“Abang ni asyik balik kerja lewat.. Bila tak kerja pulak, ada je urusan lain yang tak habis-habis.. Abang tinggalkan saya sorang-sorang layan anak kat rumah..”

Sedangkan suami pulang lewat kerana mengurus perniagaannya dengan penuh tanggungjawab. Kerana kemudiannya dia ingin melaksanakan tanggungjawab memberi makan minum pakai pada anak isteri. Kerana dia juga ada tanggungjawab dakwah dan membantu ummah, bukan sekadar mencintai isteri dan anak-anak.

Bila suami berkarakter penuh kelelakian, kita para isteri ingin mem ‘perempuankan’ diri si suami. Diajak suami bershopping baju dan kasut lama-lama, diajak suami bersembang dan bergosip lama-lama tanpa arah tuju, ingin melihat suami juga menangis terharu bila sesuatu yang menyentuh berlaku.. sedangkan itu semua jauh dari minat dan sifat kebanyakan lelaki..

Akan sabarkah kita dengan suami yang baik dan bertanggungjawab sebegini..? Yang berkarisma dengan kelelakiannya…?

Atau kita hanya ingin menjadi isteri yang memiliki suami yang lalai tanggungjawab kerana sibuk memenuhkan keinginan nafsu dan kehendak isteri yang tak pernah puas..?

Bila suami peramah..

“ Abang ni tak payah lah senyum kat semua orang, tak payah sembang dengan diorang selalu.. seronok la perempuan tu abang senyum kat dia, layan sembang..”

Padahal si suami cuba berbaik-baik dengan kakak ipar dan adik ipar perempuan supaya tidak dikatakan sombong dan dingin.

Bila suami berilmu, beriman dan beramal soleh…

“Abang ni asyik baca buku..asyik depan laptop menulis.. bila hujung minggu, sibuk dengan program dakwah, kelas quran lah, kuliah lah, daurah lah.. bila abang nak spend masa dengan saya dan anak-anak..!” ujar isteri dengan rasa sedih tak puas hati.

Sedangkan dulu si isteri mengagumi lelaki yang nampak ke depan dalam program dakwah. Si isteri terkagum-kagum dengan aura ilmu dan keimanan yang terpancar di wajah pemuda dakwah itu. Si isteri tertarik dengan kemurahan hati pemuda itu bersedekah. Si isteri dulunya teruja untuk bersama pemuda dakwah yang giat aktif..

Dan akhirnya meluahkan… “Lebih baik saya kahwin dengan orang biasa..”

Kerana setelah berkahwin dengan ustaz, pendakwah, agamawan, ilmuwan, jutawan, dermawan.. ternyata para isteri sukar untuk menerima gaya hidup suami yang kononnya dulu itulah ciri-ciri idaman.

Dan bagi yang bernikah dengan ‘orang biasa’, mereka berharap pula mendapat ‘orang-orang agama’.

Sedangkan nantinya, sukar para isteri untuk menerima apa-apa kesalahan dan kesilapan suaminya.. Orang agama diharapkan seperti malaikat suci diri sempurna peribadi.

“Tak sangka suami aku macam tu, dia tu kan penghafaz Al Quran..”

“ Suami saya tu namanya je pegawai di jabatan agama tapi…”

“Dengan orang lain sibuk berdakwah, dengan isteri dan anak sendiri tak ada masa…”

Sedangkan seorang suami itu- ‘orang agama atau orang biasa’ - mengharap kita menerima kelemahan dirinya seadanya.

Seorang suami itu harapkan kita bersabar dan kuat mengurus emosi sendiri dan keluarga sewaktu ketiadaannya. 
 
 
 
 
 

Seorang suami itu juga mengharap isteri tidak berhenti menuntut ilmu, agar mampu mendidik fitrah anak dan mencorak rumahtangga dengan suasana islami. Suami keluar berkerja dan berdakwah, isteri di rumah konsisten dan strategik mentarbiyyah [mendidik].

Suami berharap isteri berhenti bergosip dan bersembang kosong tentang artis atau orang lain, tentang fesyen, tentang perabot, make-up, tentang melancong yang memakan kos yang banyak dan topik lain yang menjauhkan famili dari kesederhanaan dan keredhaan tuhan.

Setelah bernikah, ternyata kita yang bernama isteri tidak sabar dengan ciri yang kita idamkan dulu..?

Atau kita yang tidak pandai membawa diri dengan karakter suami yang pelbagai bentuk dan gaya…?

Atau kita jarang sekali merasa cukup dengan masa, wang dan kemesraan yang suami kongsikan…?

Ingin yang sekufu, namun sedarkah bahawa sekufu itu boleh jadi kupu-kupu yang meninggalkan pasangannya jika kita tidak bersungguh berubah ke arah kebaikan…dan menjadi renggang jika kita tak pandai memimpin pasangan kepada kebaikan?

Manusia itu mungkin, mungkin pada satu tahap boleh sekufu.

Tapi realiti nya, manusia sentiasa dan kerap berubah. Kepada yang lebih baik atau lebih teruk. Tak akan terus sekufu.

Dan kita tak berubah dengan kadar dan cara yang sama dengan pasangan hidup. Apapun, moga perubahan itu destinasinya sama –menuju redha Ilahi.

Lalu sebenarnya, yang teramat penting adalah kemampuan kita para isteri membawa diri dalam rumahtangga yang dibina setelah membuat keputusan dengan istikharah dan musyawarah.

Mampu membawa diri yang bagaimana..?

Jika suami kaya, bagaimana untuk kita memahami dan menghormati gaya hidupnya yang berbeza dari kita ‘orang kampung’ (yang tak berapa kaya).

Jika suami orang kampung, bagaimana kita perlu bijak menyesuaikan diri dengan suasana kekampungan dan tidak menunjuk muka serba tak kena kerana ‘kebandaran’ kita.

Jika suami bijak atau bergulung ijazah hingga PhD, bagaimana untuk kita membina kecerdasan diri agar kita tidak seperti budak tadika yang banyak sangat tak tahu..

Jika suami miskin atau berpangkat lebih rendah, bagaimana untuk kita merendah hati dan bergaul mesra dengannya agar dia tidak merasa tertinggal di belakang isteri, kerana selamanya seorang suami harus di atas sebagai pemimpin yang wajar ditaati dan dihormati.

Jika suami sebaya atau lebih muda, bagaimana untuk kita taat dan redha dengan keputusannya, kerana kita rasa kita lebih matang dari dia atau kita dengan dia sama sahaja, bukan pandai sangat buat keputusan.

Jika suami lebih berusia, bagaimana untuk kita memahami dan meletakkan diri sejajar dengan banyak pengalaman dan pengetahuannya..

Jadi, simpan sebentar senarai calon suami idaman..

Ayuh kita buat senarai menulis apa kekurangan diri kita, apa skills dan value yang kita perlu tambah pada diri dalam rangka menjadi isteri idaman … apa senarai kekuatan yang perlu kita bina, agar kita mampu menjadi isteri yang pandai membawa diri, walau siapapun ditakdirkanNYA buat kita…

Di lempar ke lautan menjadi pulau, di lempar ke awan menjadi bintang yang berkerdipan..

Menjadi isteri yang bahagia bukan dengan mengharap, mengharap dan banyak menerima, namun dengan banyak memberi, memberi dan terus mencari kebaikan dalam setiap keadaan..

Sekian perkongsian, harap bermanfaat..
 

Sunday, June 24, 2012

alhamdulillah :)

salam sume..
alhamdulillah ya Allah :)




video 

The entire crowd in Sujood in Tahrir Square Egypt. Allahuakbar! May Allah put barakah into the future of Egypt and all Muslim countries.






Saturday, June 23, 2012

my little KIKI

salam sume~

mena in the house!!.hehe..lama tol x merepek nie..huhu
sy tgh berholidays skrg nie..3 bulan..please jgn jeles :D

kalau dulu time cuti sy keje kat desa murni..kali nie pilih duk umah je selepas xlayak jd sukarelawan SUKMA n xde tmpt kosong kt SANADI tu..
Allah nak suruh sy berbakti pd mi ngan abah je kot kali nie :)

ok2..back to the story..ramai dah kot taw sy sedang pelihara ikan laga (org ganu pnggil ikan sekila)..
ramai?.bajet cam artis je kn..hehe

sy bagi nama ikan tu KIKI..asal KIKI?.sbb sy xtaw die jantan ke betina ..haha..lupe lak nak tanye penjual tu tentang gender si KIKI nie..so sy letak la nama KIKI as mcm nama tu sesuai utk both gender je..hehe..tapi kn..ramai kwn2 ckp KIKI tu jantan sbb nmpk gam gatal je time jumpe dieorg..trlebih aktif gayanya..dont know la..huhu..

u know what?.alhamdulillah arini genap sebulan satu minggu sy pelihara KIKI..hehe..oklah tu kn..ade kwn sy ckp die smpat bela sebulan je..hehe..eh lupe nk cite cmne sy bley beli KIKI nie..

alkisahnya bermula..bbrp minggu sebelum final exam..sy teringin sgt nak bela ikan laga nie..mule2 engt nk pi cari kt pasar tani..siap tnya senior n kwn2 sal pasar tani..rancang2 nak pi tp xjd..huhu..pastu suatu ptg..seminggu sebelum final exam..kwn baik sy, zatie ajak teman die pi tasik bandar (taman depan uia)..nk release tension katanya..sy pon ok jela..lgpon dah lame jgk xjln2 pi tasik bndr tu..

time tu kat tasik bandar ade program YOFEST (youth festival)..tp kteorg pergi dah lewat petang..hari last plak tu..byk la kdai dah tutup..tp kteorg juz jalan2 jela..pastu jeng..jeng..jeng..sy nampak gerai jual KIKI..hoho..hepy sgt..bagai pucuk dicita ulam mendatang..yeke?.pakai jela..hehe..

eksaited sgt time tu..so sy pon beli KIKI..zatie pon beli sekor..yg zatie xdop name..dktor bz sal mende lain..dop dang nak bg nme ke ikan..hehe..

best la jgk ade KIKI nie..tension2 stdy time final exam bru nie..bg die makan, ckp2 dgn die..alhamdulillah die pon selamat dibawa balik ke ganu..naik kereta avanza lg..berdebar jgk kot2 die mati tersesak nafas time dlm keta tu..hehe..

tp kan..ptg semalam sy hampir meragut nyawa dia T_T time tgh nk tukar air die, die terlepas jatuh dalam saluran air dlm bilik air..time tu dlm hati..jgnla die mati lg..at least biarlah die mati bermaruah..bknnya mati dlm saluran tu..huhu..pastu cpt2 sy pi keluar umah..terjumpe la die dalam longkang..alhamdulillah :)

tp sy nmpk semalam mata kiri die membengkak..ala2 dah ade cataract je..huwaa..kesian die..rse cam depth of perception die dh brkurang kot..bg mknn pon mcm xnmpk je..dah x melompat2 dh time sy nk bg mknn T_T sy hrp umo die pnjg lg..xsmpat nak belikan LALA utk die lg nih..


bkn gmbr sebenar
.

p/s; KIKI berwarna biru2 plus ade wrna merah cket2..mcm gmbr kt atas..xley upload gmbr die sbb ade prob..T_T tp die sentiasa dlm ingatan sy :)





Sunday, June 17, 2012

SURAT UNTUK BAKAL IMAM KU...












Untuk bakal imamku, bakal pemaisuri hatimu ini mungkin seorang yang degil, ganas, kasar, manja, mengada, dan sebagainya. bersabarlah. tabahlah.

Andai ana adalah tulang rusukmu yang telah hilang

Ana berharap
Jika nanti Allah mempertemukan kita
Kau akan selalu membimbingku
Agar ana menjadi wanita yang solehah
Yang nantinya akan menjadi bidadarimu di syurga
Kerana ana ingin kita akan disatukan di dunia dan akhirat 

Andai kau ditakdirkan untuk menjadi ayah buat anakku
Jadilah ayah yang boleh mendidik anak kita
Agar mereka nanti menjadi anak kebanggaan buat kita di dunia dan akhirat
Iaitu anak yang soleh dan solehah
Yang boleh menjunjung tinggi Agama Allah

Andai engkau ditakdirkan untukku
Ku harap kau boleh menjadi imam buatku dan anakku
Kau boleh menjadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga kita
Kau boleh mencintai ana apa adanya
Dan boleh menyikapi kekuranganku dengan penuh kebijaksanaan

Dan andai ana salah
Tegurlah ana dengan kata-katamu yang penuh dengan kelembutan dan kebijaksanaan
Andai ana marah
Belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu
Agar marahku boleh berubah menjadi kelembutan
Andai ana lupa
Ingatkanlah ana dengan penuh kasih sayang
Agar nanti kau tetap menjadi suri tauladan bagiku dan anak kita

Kerana
Ana hanya mengharapkan imam yang baik dalam rumah tanggaku
Yang bisa selalu membawa ana ke jalan yang diredhaiNya
Jalan yang menuju syurgaNya bersama dirimu.

Insya Allah. Amin Amin. Hanya ini mintaku.


p/s:esk nak balik ganu :)

Saturday, June 9, 2012

ini cerita bdk opto :)

salam sume~

alhamdulillah dah abes exam teori :)
result lain cite..hehe..tawakal jela pasni..semoga Allah bg ape yg terbaik untukku :)

tp yg xbestnya.ade SKILL TEST 12hb nanti !! :(
so xtaw lagi bley balik umah bile..
tggal kteorg sis 2nd year opto je duk berkampung kt level 3 mahallah nie..
ikut hati mmg sdey..tgk sume yg len angkut beg, family dtg amik..sedangkn kami T_T

cite sem nie agak best la jgk..hehe
ade masam manisnya..
rase sem paling mencabar stkt nie..hehe..sbb xtaw sem2 akn dtg cmne..
tp sem nie pon antara yg paling best..
kte gi jalan2 kt HOYA, kite jmpe patient sebenar kt megamall, kite jd 'artis' time AGD OPTO..hehe :)
tp semakin bertambah sem nie, semakin kuat rasanya ukhwah kami bdk2 opto GEN 7 ^^
mmg la ade gaduh2 manja tp itulah penambah perisa dlm persahabatan kn?.

We love HOYA :D


barisan pelakon berbakakt ;)



paling best kita akhiri sem kali nie dgn bbq kat teluk cempedak ^^


bertungkus-lumus membakar ayam



family far from home :)




p/s: 1-gembira sekelas dgn korg sume :D
      2-semoga ukhwah kite berkekalan selamanya..amin :)
      3-all de best utk SKILL TEST !!